Selasa, 10 Ogos 2010

Sakineh : Antara Kebenaran dan Keadilan

Sejak membaca berita yang disiarkan dalam Berita Minggu Ahad lalu, hati ini menarik-narik jari jemari ini untuk mengetukkan sesuatu di blog untuk dikongsi bersama pembaca.
Keratan akhbar tersebut berbunyi...


TEHERAN: Wanita Iran yang menghadapi hukuman gantung atas kesalahan zina, Sakineh Mohammadi Ashtiani, menuduh pihak berkuasa berbohong mengenai dakwaan ke atasnya supaya dapat membunuhnya secara rahsia.

Berita ini mengisahkan seorang wanita Iran, 43 tahun yang dituduh mempunyai hubungan luar nikah atau dalam erti kata lain berzina tanpa pengetahuan suaminya. Asalnya Sakineh ini dihukum rejam sampai mati, namun hukuman tersebut telah mendapat bantahan masyarakat antarabangsa sebagaimana dilaporkan dalam sebuah akhabar antarabangsa The Guardian. Ironinya pihak pegawai Iran telah menukar hukuman kepada hukuman gantung dengan mengaitkan Sakineh dengan tuduhan membunuh suaminya.

Tuduhan dan hukuman baru itu disifatkan oleh Sakineh sebagai suatu penipuan oleh pihak berkuasa Iran kesan dari bantahan masyarakat antarabangsa dan liputan meluas oleh media yang malu akan kesilapan zina yang telah dilakukan oleh Sakineh. Sakineh juga menyifatkan tindakan pihak berkuasa Iran keatasnya adalah satu penganiayaan terhadap golongan wanita Islam yang berada di negara tersebut kerana jika lelaki Iran berzina mereka tidak langsung dipenjarakan. Bahkan bila ianya berlaku kepada wanita hukuman dijatuhkan seberat-beratnya.

Kes di atas sebenarnya memaparkan beberapa perkara dalam perlaksanaan undang-undang Islam.

1. Penghakiman perlu dilakukan tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak apatah lagi anasir luar dari musuh-musuh Islam. Jika penghakiman dipengaruhi oleh pihak lain maka berlakulah bias dan kezaliman akan berleluasa.


2. Masih berlaku disesetengah negara meletakkan darjat wanita ditempat yang rendah tanpa pembelaan dan keadilan. Sedangkan Islam tidak membezakan darjat seseorang melainkan berdasarkan taqwa.

3. Senario yang jika benar berlaku di Iran ini dan dimanipulasi oleh media pula akan memberi tamparan hebat kepada umat Islam. Fahaman "orang Islam adalah pengganas" akan terus berleluasa. Musuh Islam akan mengambil kesempatan ini bagi menjayakan misi misionary mereka.
4. Tindakan Iran membuang negeri ke atas Peguam kepada Sakineh juga adalah suatu yang terkeluar dari sistem keguaman Islam. Dimana seseorang itu masih boleh dibela selagi hukuman belum diputuskan. 

Jika benarlah berita yang dipaparkan ini merupakan suatu kezaliman yang besar dalam sistem perundangan Islam dan penganiayaan terhadap golongan wanita.

ALLAH SWT berfirman:
Sesungguhnya ALLAH menyuruh kamu meletakkan amanah kepada mereka yang sepatutnya. Dan bila kamu menghukum di kalangan manusia, menghukumlah dengan adil.
(An Nisa’: 58)

Berlaku adillah kamu. Sesungguhnya ia lebih hampir untuk mencapai kepada taqwa.
(Al Maidah: 8)


Wallahu a'lam.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hasiah

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...