Jumaat, 5 November 2010

Ibadat Korban di AidilAdha

Kambing tersenyum sebelum dikorbankan...tuan kambing ni mesti sayang giler ke kambing ni...
Para pembaca yang dirahmati Allah s.w.t sekalian, tanggal 10 Zulhijjah pada setiap tahun hijrah umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidil Adha. Bersempena sambutan tersebut kita disunatkan menyembelih binatang korban bagi mengingati peristiwa pengorbanan Nabi Allah Ibrahim a.s ke atas anakanda baginda Nabi Ismail  a.s. Ia juga sebagai menghidupkan syari’ah Nabi Allah Ibrahim a.s , yang kemudiannya disyari’ahkan kepada Nabi kita Muhammad s.a.w.

Firman Allah s.w.t  dalam Surah al-Haj ayat 36 yang bermaksud : “ Dan telah Kami jadikan unta-unta itu sebahagian daripada syi’ar Allah, kamu memperolehi kebaikan yang banyak daripadanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya dalam keadaan berdiri (dan telah terikat). Kemudian apabila telah mati, maka makanlah sebahagiannya dan beri makanlah orang yang tidak meminta-minta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami telah menundukkan unta-unta itu kepada kamu, mudah-mudahan kamu bersyukur”.(Surah al-Haj:36)

Penyembelihan sedang dilakukan.
Perlaksanaan ibadat korban bagi setiap muslim adalah merupakan sunat muakkad (sunat yang dituntut) bagi mereka yang memenuhi empat syarat iaitu Islam, merdeka, baligh lagi berakal dan berkemampuan untuk berkorban. Walaubagaimanapun bagi yang bernazar hukum penyembelihan korban tersebut menjadi wajib. Waktu penyembelihan yang disyariatkan setelah terbit matahari pada Hari Raya Haji dan sesudah kadar selesai solat ‘Id dan khutbah pendek. Tetapi afdhalnya ketika matahari naik segalah pada Hari Raya Haji sehingga 13 Zulhijjah.

Binatang yang hendak dikorbankan pula hendaklah dari jenis unta, lembu atau kerbau, kambing biasa yang telah berumur dua tahun, dan biri-biri yang telah berumur satu tahun atau telah gugur giginya setelah berumur enam bulan mestipun ianya belum cukup satu tahun. Binatang tersebut disyaratkan tidak cacat, buta, terlalu kurus, tidak mengandung atau baru melahirkan anak dan tidak berpenyakit sehingga keelokkan keadaan binatang tersebut melahirkan  rasa sayang kita kepadanya.

Proses melapah daging setelah selesai disembelih.
Setelah binatang selesai dikorbankan pembahagian daging korban sunat terbahagi kepada tiga cara yang utama mengikut urutan berikut :

a)      Lebih afdhal orang yang berkorban mengambil hati dan baki seluruh dagingnya disedekahkan.
b)      Orang berkorban mengambil satu pertiga manakala baki dua pertiga lagi disedekahkan.
c)      Orang yang berkorban mengambil satu pertiga dari daging, satu pertiga lagi disedekahkan kepada fakir miskin dan satupertiga lagi dihadiahkan kepada orang-orang yang mampu.

Semoga dengan ibadat korban kita pada tahun ini mendekatkan lagi diri kita dengan Pencipta kita dan
sebagai tanda bersyukur akan segala nikmat yang dikurniakan olehNya. Moga-moga rezeki dan nikmat
tersebut berkat dan dilipat gandakan oleh Allah s.w.t.



Rujukan : Safwan Fathy ( 2000). Siri Bimbingan Mukmin: Amalan Penting Dalam Islam. Shah Alam: Warisan al-Fathy Sdn. Bhd.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hasiah

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...