Selasa, 1 Februari 2011

Iktibar Hijrah Siri-2

Sidang pembaca dan rakan-rakan blog yang dikasiihi,

Seterusnya kita menyambung perbahasan disebalik peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w bagi mengadabtasikannya dan menterjemahkannya ke dalam diri kita. Perkara kedua yang menarik perhatian saya untuk dikongsikan di sini ialah stategi yang disusun oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabat dalam menjayakan penghijrahan baginda.


Pepatah inggeris ada menyebut : If you fail to plan you plan to fail.


Semangat sahaja yang berkobar-kobar tanpa perancangan yang baik dan tersusun hajat untuk berhijrah ke tahap yang lebih baik akhirnya akan kecundang dek ujian yang menanti disepanjang jalan penghijrahan tersebut.

Dalam ilmu pengurusan juga kita di ajar agar sesuatu pelancangan  (planning) perlu ada plan A dan B. Perlu juga dalam perancangan tersebut 'Analisis SWOT' bagi memastikan perancangan yang dibuat memenuhi segala keperluan dan mengambilkira kelebihan serta kelemahan yang ada. Kehebatan perancangan Rasulullah s.a.w dalam peristiwa hijrah dapat dilihat bagaimana hebatnya perancangan baginda sehingga detik baginda dan Saidina Abu Bakar berjalan keluar dari bumi Mekah tanpa sedikitpun disedari oleh masyarakat kafir Quraisy. Kenapa Rasulullah s.a.w membawa Saidina Abu Bakar dan meninggalkan Saidina Ali di tempat tidur baginda adalah perlu kepada pengkajian yang lebih mendalam. Namun itulah kehebatan perancangan Rasulullah s.a.w.


Oleh sebab itulah sebagai suami, isteri, anak, pelajar dan sebagaikan kita perlu merancang dengan strategi-strategi yang mantap agar hala tuju dan apa yang di cita-citakan menjadi realiti. Sebagai contoh sepasang suami isteri yang mengimpikan anak sebagai penyeri di rumahtangganya. Perlu kepada perancangan untuk bila perlu ada anak agar keberadaan anak tersebut amat dihargai, dinanti-nantikan dan persiapan dapat dibuat dengan baik. Berbeza bagi ibubapa yang tidak membuat strategi untuk mendapatkan anak, apa yang berlaku mungkin anak tidak langsung diperolehi dan mungkin juga saat pasangan tersebut masih ingin berseronok dan tidak bersedia untuk memperolehi anak mereka dibebankan dengan anak pada setiap tahun. Kesannya mereka tidak dapat menjalankan tugas sebagai ibubapa dengan baik, anak-anak terabai, tidak terdidik serta akhirnya memberi masalah kepada masyarakat dengan terlibat dalam gejala sosial.


Ketiga yang boleh diambil iktibar ialah  kepatuhan kepada pimpinan yang akhirnya menjayakan sesuatu perancangan yang telah dibuat.Sebagaimana dilihat kepatuhan Saidina Ali menggantikan baginda di tempat tidur walaupun nyawa sebagai taruhan. Itulah berkat wala' yang telah diberi maka pertolongan Allah s.w.t menjayakan hasrat tersebut. Walaupun hakikatnya itulah perancangan Allah s.w.t.

Keempat ialah semangat ukhwah islamiyyah yang ikhlas kerana Allah s.w.t yang akhirnya melibatkan bantuan dari para sahabat terhampir, ahli keluarga dan golongan ansar. Pengorbanan dan pertolongan yang ikhlas atas dasar semangat persaudaraan berlandaskan agama telah meletakkan mereka sanggup berkorban sehingga nyawa tanpa mengharapkan apa-apa balasan duniawi. Adakah semangat ini masih wujud hingga ke hari ini? Apa yang ada hanyalah teamwork yang mungkin tahap ikhlasnya agak kurang. Tetapi inilah yang perlu dibangunkan balik demi kejayaan sesebuah perancangan dan cita-cita.


Demikianlah beberapa iktibar yang boleh diambil walaupun sebenarnya banyak lagi perkara menarik yang boleh dirungkai  dari peristiwa hijrah ini. 


Saya memohon maaf bagi sahabat blog yang amat perihatin dan terus menunggu-nunggu blog ini dikemaskini. Hambatan tugas dan tanggungjawab yang tidak cukup dengan keupayaan yang ada menyebabkan saya perlu mendahulukan apa yang lebih penting dari pelbagai perkara penting yang lain. Doakanlah agar dilapangkan masa saya bagi meneruskan dakwah dan perkongsian ilmu di blog ini. 


Wallahu Taala A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hasiah

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...