Rabu, 17 Februari 2010

Tips Kebahagiaan Rumahtangga Islam Siri 1



Semua manusia yang normal menginginkan rumahtangga yang bahagia dan harmoni. Kebahagiaan dan keharmonian itu bukan suatu yang boleh disamakan antara seorang manusia dengan manusia yang lain. Ia suatu yang subjektif. Mungkin ada yang menyatakan ketenangan dalam rumahtangga itu diukur sebagai kebahagiaan. Adapula yang mengukur kebahagiaan itu sebagai persefahaman dan anak-anak yang soleh. Justeru artikel ini tidak akan mengupas erti kebahagiaan itu, akan tetapi ianya sebagai satu garis panduan bagi membina kebahagiaan agar segala nilai yang hendak dicapai dalam memberi makna kepada 'kebahagiaan' itu tercapai mengikut pentafsiran masing-masing.

Sebuah rumahtangga yang bahagia tidak akan dapat dibina tanpa kefahaman, penghayatan dan pengamalan terhadap segala tanggungjawab yang diamanahkan. Ini kerana sebuah perkahwinan itu adalah satu ikatan di atas nama Allah dengan satu amanah sebagai seorang suami dan isteri. Dalam sepotong hadis Nabi S.A.W ada bersabda yang bermaksud :

" Bertaqwalah kepada Allah mengenai perempuan! Sesungguhnya kamu telah menerima mereka atas jaminan Allah dan perhubungan kamu dengan mereka telah dihalalkan denga perkataan-perkataan Allah".

Oleh kerana itu Islam telah menetapkan tanggungjawab keatas setiap suami dan isteri. Diantara tanggungjawab seorang suami ialah :

1) Berusaha dan menyediakan nafkah zahir dan batin kepada isteri dan keluarga. Nafkah ini hendaklah bersesuaian dengan kemampuan suami dan keperluan isteri dan anak-anak secara ghalib(kebiasaan). Ia juga hendaklah pada tahap yang tidak memudharatkan mana-mana pihak. Firman Allah dalam Surah at-Talaq ayat 7 yang bermaksud :

" Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan oarang yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah daripada apa yang diberikan Allah kepadanya( sekadar yang mampu). Allah tidak memberatkan seseorang malainkan sekadar kemampuan yang diberikan Alllah kepadanya. Orang-orang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa Allah akan memberi kesenangan sesudah berlakunya kesusahan"


2) Membenarkan isteri menguruskan harta dan kewangannya sendiri. Terutama bagi isteri yang berkerja atau mempunyai harta bawaan sebelum sesuatu perkahwinan. Harta itu adalah hak isteri. Namun jika isteri bersedia berkongsi atau memberikannya kepada suami ia merupakan satu amal jariah isteri yang dikira sebagai sedekah.

3) Menghormati isteri. Seorang suami yang tahu menghormati isteri akan dihormati oleh isteri dan anak-anaknya. Menghormati isteri disini bermaksud tidak meletakkan isteri sebagai hamba yang disekat kebebasan, diherdik, dihina dan sebagainya. Sikap hormat menghormati akan membina kerukunan dan kebahagiaan rumahtangga.

4) Melayani isteri dengan baik secara zahir dan batin. Tidak terlalu berkasar atau bertindak zalim kepada  seorang isteri. Juga tidak bersifat kebinatangan kepada isteri.

bersambung dikeluaran akan datang.... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hasiah

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...