Isnin, 11 Oktober 2010

Cadangan Akta Jenayah Sihir

Pagi tadi saya berpeluang mengikuti Seminar Akta Jenayah Sihir, Isu dan Cabarannya. Dirasmikan oleh Y.A Dato' Abdul Rahman Yunus, Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan. Seminar di adakan di Yayasan Pahang bermula jam 8.30 pagi- 1.00 tgh hari.

Bagus cadangan Dr Muhyiddin untuk melaksanakan Akta Jenayah Sihir. Cuma dari segi evidance ( pembuktian) agak sukar nak menang. Peguam yang membawa kes-kes begini juga berisiko tinggi. Tak tunggu bawa kes sihir, sekarang ini pun bawa kes poligami, perceraian, hadanah dan fasakh pun dah macam-macam rasa bila masuk mahkamah. Sampai pernah salah seorang hakim jadi gelap tidak nampak apa-apa ketika nak putuskan kes di Pahang. Tak perlu nak diceritakan Mahkamah mana. Ini menunjukkan masyarakat melayu kuat benar mengamalkan perkara yang syirik ini.


Selain beban pembuktian, untuk mengubal akta ini mungkin akan berlaku perebutan antara untuk digubal peringkat nasional atau negeri. Ini kerana kesalahan berhubung dengan agama Islam seperti pengamalan amalan sesat seperti sihit, khurafat dan lain-lain adalah terletak di bidang kuasa negeri.


Apapun tahniah buat Dr Mahyuddin kerana dapat siapkan PhD dalam bidang pengkajian yang bombastik..Memukaukan minda. Semoga usaha disertai dengan bantuan Allah s.w.t.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hasiah

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...